top of page
DSC_0494.JPG
DSC_0494.JPG

Info voor deelnemers en potentiele deelnemers aan de kunstmarkt. Hoe schrijf ik mij in?

Aanmelden voor deelname als kunstenaar

 

Er is gelukkig veel belangstelling om op de Spaarndamse kunstmarkten een kraam te krijgen. Daarom is er sprake van een selectie op basis van kwaliteit en passend werk voor de markt. We proberen iedere markt zo gevarieerd mogelijk te maken. Dat is leuker voor het publiek en blijkt in de praktijk ook leuker en beter voor u als kunstenaar. Een van de bijzondere en charmante dingen van onze markt is dat het publiek met de kunstenaar zelf in gesprek kan gaan over zijn/haar kunst. Daarom is het een voorwaarde dat u als kunstenaar zelf in uw kraam staat.

​

Wilt u op de markt staan? Dan willen we graag weten wat voor werk u maakt, welke ervaring u heeft, waar het werk te zien is geweest en als u al op markten heeft gestaan hoe uw kraam er uitziet. We willen ook graag het adres van uw website of social media kanaal. Graag ontvangen we een mail met de bovengenoemde info. E-mail: kunstmarktenspaarndam@gmail.com
 

Datum, tijd en plaats.

De markten worden meestal gehouden op de laatste twee zaterdagen van juli en de eerste twee/drie van augustus. Ze beginnen om 11:00 uur en eindigen om 17:00 uur. Opbouwen kan vanaf 9:00 uur. Het adres is: Westkolk te Spaarndam. Let op: u kunt niet met de auto tot aan de kraam komen. En uw auto moet ook buiten het centrum (maximaal 5 minuten lopen) van de Kolk worden geparkeerd.

 

Meld je bij voorkeur aan voor 1 maart.

Aanmelders ontvangen daarna eventueel een uitnodiging voor één of meer van de vijf markten. De kosten per kraam per markt zijn € 55,- (incl. BTW).

​

Algemene voorwaarden Stichting Kunstmarkten Spaarndam

Begrippen en ingangsdatum

  • De Kunstmarkten in Spaarndam worden georganiseerd door de Stichting Kunstmarkten Spaarndam, hierna verder te noemen ‘organisatie’;

  • Deze algemene voorwaarden zijn gedeponeerd op 1 maart 2012.

 

Ballotage

  • Om de kwaliteit van de Kunstmarkt hoog te houden is er sprake van ballotage. De ballotage verloopt in twee fasen:

  • De organisatie beoordeelt het werk van verzoeken tot deelname aan de hand van ingezonden foto’s of afbeeldingen op de website. Dit leidt tot afwijzing of eenmalige deelname;

  • Over afwijzing wordt niet inhoudelijk gecorrespondeerd;

  • Tijdens de onder a. van dit artikel genoemde eenmalige deelname wordt het werk en de presentatie ervan door enkele deelnemende kunstenaars beoordeeld. Bij een positieve beoordeling wordt de kunstenaar opgenomen in het bestand, van waaruit eventuele uitnodigingen voor een volgende markt worden geselecteerd.

 

Toegelaten producten op de markt

  • Om voor deelname in aanmerking te komen moeten de aangeboden kunstzinnige producten door exposant zelf zijn vervaardigd. Het is dus niet toegestaan door derden vervaardigde kunst te koop aan te bieden. De kraam dient bemand te worden door de maker van de aangeboden kunst;

  • De artikelen moeten aangeduid kunnen worden als unica, dan wel als kleine ambachtelijke vervaardigde series. Dus geen artikelen die duidelijk kenmerken vertonen van massaproductie;

  • Kaarten van eigen werk mogen worden aangeboden, echter met dien verstande dat deze ter ondersteuning dienen van de verkoop van origineel werk zoals onder b. van dit artikel bedoeld;

  • De interpretatie van wat te koop mag worden aangeboden is slechts ter beoordeling aan de organisatie. Deze behoeft hierover geen inhoudelijke uitleg te geven.

 

Locatie, opbouw en inrichting

  • De kunstmarkt wordt gehouden op de Westkolk in Spaarndam tussen 11.00 & 17.00 uur

  • De kramen worden tussen 09.00 en 11.00 ingericht. Het is erg prettig als deze tijden worden aangehouden zodat de kraambouwers voldoende ruimte & tijd hebben;

  • Auto’s mogen (kunnen) niet op de markt. In uitzonderlijke gevallen kan de organisatie ontheffing verlenen. Over het al dan niet verlenen van een ontheffing hoeft geen uitleg te worden gegeven;

  • Er mag niet voor 17.00 uur ingepakt of ontruimd worden, tenzij de organisatie daarvoor toestemming geeft;

  • De kraam is bij benadering 4 m lang, 1m breed en 0,8 m hoog. Er is geen verlichting in de kraam aanwezig en geen elektriciteit. Elektriciteit kan met eigen verlengsnoeren worden betrokken van een centrale kast. Verlengsnoeren mogen echter niet in looppaden liggen. Dat is nu eenmaal te gevaarlijk;

  • De voorzijde van de kraam moet verplicht vanaf het blad tot de grond in het zwart bekleed zijn;

  • De standplaats moet door de kraamhouder opgeruimd worden achtergelaten. De kraamhouder zorgt zelf voor de afvoer van afval op of rond zijn/haar kraam.

 

Betaling

  • Voor het voldoen van de kraamhuur wordt een factuur met deelnamebevestiging gezonden;

  • Betaling per bank of giro dient binnen twee weken vanaf de factuurdatum plaats te vinden;

  • Bij een bij de organisatie binnengekomen annulering tot 10 werkdagen voordat de Kunstmarkt plaatsvindt, wordt het inschrijfgeld minus € 15,- administratiekosten teruggestort. Dit bedrag wordt ingehouden voor elke geannuleerde marktdag. Bij latere annulering wordt het inschrijfgeld niet terug gestort;

  • Annulering dient schriftelijk of per E-mail te worden doorgegeven.

 

Aansprakelijkheid

  • De organisatie is niet aansprakelijk voor schade welke ontstaat voor, tijdens of na de Kunstmarkt, zoals aan kunstwerken, kraamhuurders, voertuigen, transportmaterialen of wie of wat dan ook;

  • Bij een besluit tot afgelasting in verband met weersomstandigheden of andere vormen van overmacht op de dag van de te houden markt zelf, wordt niet tot restitutie van gedeeltelijke of gehele kraamhuur overgegaan, omdat dit wordt gerekend het ondernemersrisico van de exposant/kunstenaar zelf te zijn;

  • U dient de aanwijzingen van organisatie, politie en brandweer op te volgen.

 

Gebruik van persoonlijke gegevens

  • Door in te schrijven en deel te nemen aan onze markten geeft een deelnemer zonder enige uitsluiting toestemming voor het gebruik van daaraan gerelateerde persoonlijke en zakelijke gegevens (naam, website, omschrijving kunstvorm, afbeeldingen, achtergrondinformatie e.d.) in publiciteit en op onze website en sociale media.

 

Slotbepalingen

  • Door een verzoek tot deelname aan één of meer markten van de organisatie stemt men in met deze algemene voorwaarden;

  • Het niet naleven van het in deze algemene voorwaarden bepaalde en/of het niet gehoorzamen van aanwijzingen door de organisatie kan verwijdering en uitsluiting van deelname ook op latere markten tot gevolg hebben;

  • Daar waar naar de mening van een kraamhuurder of van de organisatie deze algemene voorwaarden niet voorzien, beslist eenzijdig de organisatie. Men is daarbij niet verplicht uitleg over de beslissing te geven.  â€‹

IBTH4783.JPG

Bestuur en vrijwilligers van de Kunstmarkt

Sinds 2020 bestaat het bestuur van Stichting Kunstmarkten Spaarndam uit de volgende personen:

  • Jos Vis | voorzitter 

  • Carsten Thöne | secretaris en penningsmeester

  • Alexandra van Houwelingen | secretaris en penningsmeester

  • Leendert Borstlap | algemeen bestuurslid

  • Hanneke Bonfrer | algemeen bestuurslid

 

​Naast het bestuur zijn er een drietal vrijwilligers. Ze zijn actief als marktmeesters, zorgen dat aankomst en vertrek van de kunstenaars goed verloopt en zijn aanwezig op de markten voor allerhande zaken. Dit zijn Elly Uenk, Marry Brokking en Hermi Wiedemeijer. 

​

Voor een ieder die denkt: wat lijkt het me leuk om een bijdrage te leveren aan de markten. We kunnen zeker versterking gebruiken in het bestuur aangezien twee van onze bestuursleden recent zijn verhuisd en na het seizoen van 2025 waarschijnlijk minder beschikbaar zullen zijn. Interesse? Meld je aan via InteresseinKunst

bottom of page